Friday, December 10, 2010

Kain Pelikat dan Kisah Silam

Apa kita buat setiap kali nak exam? Haa..bagus. Belajar. Lepas belajar? Tawakal. Pandai.. Patut lah result gempak-gempak korang ni. Itulah juga apa yang aku buat sepanjang minggu final ni.

Before tido, capai kain pelikat, solat, minta Tuhan tolong untuk paper esoknya. Dah habis solat, relax2 kejap dengan kain pelikat tu, then terasa something menyelinap masuk dalam kain. Aku terus kaget. Ingatkan apa. Rupanya-rupanya kesejukan winter yang buat kaki aku rasa geli-geleman. haha

Kepada sesiapa yang x tau apa tu kain pelikat sebab dah biasa hidup cara barat, ni ha kain pelikat


Kain pelikat ni orang buat untuk main bola. Aku sorang je guna untuk solat. Bodoh kan aku? Lantak lah apa orang nak cakap. Yang penting aku selesa.

Tengah-tengah relax tu jugak la aku teringat kisah kali pertama aku pakai kain pelikat.

Masa tu umur aku 5 tahun. Baik kan kecik-kecik da pakai kain pelikat? hehe. Cuba bayangkan budak kecik pakai kain pelikat. Waaa...Comelnya budak tuu..hahaha

Kisah dia macam ni. Pada suatu malam tu, tiba-tiba ada ramai orang datang rumah aku. Aku yang masih kecik ni terpinga-pinga apa yang berlaku. Yang membuatkan aku semakin bingung adalah orang-orang yang datang tu bagi aku duit. Sebagai kanak-kanak, aku berasa amat gembira dengan pemberian mereka dan dah start fikir nak beli Din Dang and yoyo, and gasing. haha

Esok tu, ayah aku suruh aku siap-siap, lawa-lawa. Aku pun mandi lah lama-lama sikit sebab ayah aku macam nak bawak aku pegi tempat best. hehe. Dah habis mandi tu, dah wangi-wangi, aku keluarlah dengan ayah aku. Dalam kereta, aku ingat nak pegi Plaza Angsana, sebab menghala ke arah tu. But hampeh. Ayah aku mana suka shopping.

Korang nak tau x ayah aku bawak aku pegi mana?


Aku ingat ayah aku x sihat. Dah sampai kaunter tu, nurse tanyalah, "Ye haji, apa boleh saya bantu?" Then ayah aku jawab "Saya dah buat appointment, nak sunatkan budak ni"

Ohhh..what the **** man! Aku xde cakap pape pun pasal nak sunat!

Tapi sebab aku ni memang lahir-lahir dah cool, so cool je lah. Sunat je pun.

So masuk lah aku dalam operation room dia. Best. Ada bau hospital. hahaha.

Tunggu-tunggu, then datanglah doktor tu. Nama dia Kamal, sebab tu nama klinik ni Klinik Kamal. Kalau dia sorang je yang datang x pe, ni x. Dia datang dengan segerombolan pisau. Excited gila aku tengok pisau yang berbagai jenis tu. haha

Mula-mula dia inject, sakit gila. Then dah x sakit sepanjang operation tu berlangsung. Aku boleh layan tengok doktor tu potong-potong kulit badan aku. haha. Dah siap tu, dia jahit-jahit, pun menarik jugak pada aku. Then dia balut guna bandage. Budak sekarang dah x pakai bandage dah. Diorang guna clamp, x macho la. Pondan. haha

Dah siap tu, aku nak pakai seluar balik, but ayah aku suruh pakai kain. Aku x reti, so aku sarung, then pegang je kain tu sampai masuk kereta. Bijak kan?

Dah sampai rumah, abang-abang aku tengah main bola. Tak boleh jadi ni, aku pun cabut kain tu, terus sarung seluar, join diorang main. haha. Bila fikir balik, tough jugak aku ni dulu. hehe. Sekarang pun tough jugak.

Dah lepas main tu, kesan bius tu dah hilang, haaaa...rasa lah kau kesakitan yang teramat sangat. 2 minggu aku berpantang and dalam masa 2 minggu tu jugak la macam-macam jadi kat aku. Nak buang air pun tahan je, sebab x sanggup nak hadapi kesakitan dan keperitan kena air. haha

At last, tiba masa untuk aku bukak bandage tu. Aku tau akan sakit. Sebab nurse tu bagitau aku akan sakit. haha.

Sakit tu memang tidak terperi. Kalau orang kata bersalin tu sakit, then aku rasa apa yang aku rasa masa tu menyerupai apa yang akan perempuan rasa masa bersalin. Sebab Allah create this world equally. So kalau perempuan sakit masa bersalin, laki sakit masa berkhatan lah kan

Dah lepas dia bukak bandage tu, dia cakap dia nak letak ubat. So aku pun lega lah sebab ingatkan ubat tu akan buat aku rasa kurang sakit. BUT. Ubat tu adalah culprit kepada tangisan aku masa tu. Meraung-raung aku nangis tahan sakit. Siot kau nurse. Best kau buli aku kan. haha

Sekarang, aku dah besar, Dah matang. Dan bakal tiba masanya untuk aku pulak bawak anak aku pergi berkhatan. Macam mana aku akan layan anak aku masa dia berkhatan tu? Macam ni


Haha. Aku nak jadi ayah yang caring. Orang kata a mother will always cares her children. So kalau nak jadi ayah yang caring, aku kena jadi seorang ibu dulu. Baru boleh caring. Ye tak? haha

Moral hari ini, December 10th, 2010: Jangan terpedaya dengan layanan baik seseorang. Di zaman yang serba tamak ni, kita kena ada syak wasangka sikit terhadap people around us. :)

4 comments:

Syed Ahmad Naufal said...

celah mane lah ko tepk nak post sal mndealah2 cni.. dude, US dude.. lol

Firdaus said...

Nak kata kau buta huruf, blaja sampai us..haha. Kan aku dah cerita camne aku boleh dapat idea ni kat atas tu..

Dr.KesHi said...

x de sape yg tau bile dye akn dsunat..haha..kalo tau awal2 mmg cabut lari la ko...btw next year b4 blik aku blaja cmne nk sunat org..ahahahaha

Firdaus said...

Weh. Aku balik kot Jun nanti. Nanti anak aku macam mana pun aku x nak kau yang sunatkan. Aku x leh caya kau. haha